Business TALK - Igor Rattaj

playboy-slovakia

STORY:

MOJE AKTIVITY SÚ SPOJENÉ S HORAMI
"Dnešné lyžovanie už naozaj nie je o tom, že sa ráno postavíte na zjazdovku a do večera lyžujete a máte pocit, že ste absolvovali 40 jázd a stáli vás len 30 euro, ale je to viac o trávení času a o komplexných zážitkoch: či máte okrem lyžovačky kúpeľ, dobrú večeru, kultúrny program, animácie."

Ako by ste predstavili sám seba? Kto vlastne ste?
Som chlapec z hôr. Neprekáža mi to, ak ma takto oslovujú. Vôbec to nie je nelichotivé označenie.

Cítite sa byť spätý s horami?
Samozrejme, narodil som sa pod Tatrami, vyrastal som v horách, rád sa k tomu hrdo hlásim. Dokonca aj v biznise som si zvolil cestu, ktorá súvisí s Tatrami, moje podnika- teľské aktivity sú spojené s horami.

Cítite sa ako tatranský lokálpatriot?
Myslím, že áno, hoci spojenie tatranský lokál patriot je sprofanované.

V čom?
Veľa ľudí to o sebe hovorí, ale je to skôr pokrytecké.

Časť verejnosti na Slovensku, a netrúfam si povedať ako početná, vníma s istými obavami podnikateľské aktivity v Tatrách, z dôvodu, že by mohli narušiť krehký ekosystém. Aký je váš vzťah k prírode?
Keď som hovoril, že sa cítim byť horalom, že som Tatranec, tak to odráža aj môj vzťah k prírode, k jej ochrane. Koniec koncov prečo sú Tatry také krásne a prečo o nich všetci hovoríme? Lebo sú takým nádherným prírodným úkazom. Dnes si neviem predstaviť podnikateľov v cestovnom ruchu, ktorí by mali záujem Tatrám uškodiť. Veď ich biznis je postavený na prítomnosti týchto krás, inak by podnikali na ktoromkoľvek inom kopci. Som presvedčený, že každý, kto v Tatrách podniká, musí svoje aktivity rozvíjať citlivo, inak si podpíli konár, na ktorom jeho podnikanie spočíva. Tatry dávno plnia viacero funkcií, od ochrany jedinečných biotypov až po turistický ruch či liečebne. A práve tieto turistickoliečebné aktivity zaberajú mizivú plochu celého Tatranského národného parku.

V ľuďoch rezonuje istá nedôvera k develo- perskému sektoru, cíti jeho silu a často aj svojvôľu. Hrozí takáto svojvôľa aj Tatrám?
Som presvedčený, že nie. Tá doba je už za nami a práve Tatry obišli v deväťdesiatych rokoch bez ujmy. Máme legislatívu, nastavené pravidlá, takže developing s rozvojom turizmu je vyvážený. Máme environmentálne zákony, pripravuje sa zonácia Tatier. Niekedy sa mi zdá, že ide o strašenie strašiakom. A pritom je to kardinálna blbosť. Aj Tatry majú svoj územný plán, rozvojové projekty prihliadajúce na ochranu prírody a nikde v nich nenájdete také drastické zásahy do prírody. Keď vznikala spoločnosť TMR, dali sme si sľub, že ideme rozvíjať turistický ruch v rozvinutých osadách. Vôbec si neviem predstaviť, že by sme nejaké aktivity rozbiehali v Tichej či Kôprovej doline. Navyše, Tatry si všetci privlastňujú, každý sa v nich cíti doma. Preto aj naše aktivity sú tu pod dvojnásobne väčším drobnohľadom než povedzme v Bratislave.

Viac sa dočítate v čísle Playboya 01 / 2016

playboy